Noen refleksjoner

... over temaet pedagogikk og informasjonsteknologi.

Forfatteren har i mer en 35 år fulgt utviklingen av bruk av informasjonsteknologi i undervisningen, som produsent av læremidler, forfatter av bøker i emnet og som veileder og konsulent. I storparten av denne tiden har jeg hatt mitt daglige arbeid knyttet til undervisning i informatikk, og har således to innfallsvinkler til problemstillingene. Jeg er først og fremst teknolog. De pedagogiske analysene er basert på erfaring og er resultat av sporadisk lesing for å forstå det som skjer rundt en læringssituasjon.

Min omgang med noen av de store navnene i pedagogikken vil nok synes noe lettvint for velskolerte pedagoger. Jeg finner det imidlertid nyttig å sette opp et pedagogisk bakteppe, selv om det er litt fillete, for å se utviklingen i et perspektiv. Jeg er altså fullt ut inneforstått med at min bruk av pedagogiske merkelapper på ulike tidsepoker er mer tabloid enn presist teoretisk fundert.

Børre Stenseth
Pensjonert 1.amanuensis
Avdeling for informasjonsteknologi
Høgskolen i Østfold
10.apr.2016