Dette er et høyaktuelt tema i Norge som i en rekke andre land. Årsaken til dette er både en antagelse om at programmering blir en viktig yrkeskompetanse i en rekke fag, samtidig som en viss grad a programmeringsforståelse er viktig for å forstå litt mer av vår digitale hverdag.
Hvordan denne undervisningen skal foregå og hvor den skal plasseres i fag- og timeplaner er et pågående arbeid. Det er relativt åpenbart at programmering må få sin plass i lærerutdanninga.
Det er mange meninger om plassering, valg av programmeringsspråk og metoder. Jeg har ikke noe endelig svar eller bastante meninger om dette, men håper at det som ligger her kan bidra til en konstruktiv debatt
Der vil du finne noen resonnementer om programmeringsspråk og du vil finne noen synspunkter på metode og pedagogikk. Materialet er laget som grunnlagsmateriale for utvikling av metoder og strategier for å få grep på dette viktige temaet.
Materialet er laget primært med tanke på interesserte lærere i skolen og for de som planlegger lærerutdanning. Håpet er at det kan bidra til interesse, ideer og gjerne motforstillinger. Det kommer mer etterhvert.
Jeg er veldig mottagelig for forslag til forbedringer, endringer og utvidelser. Du kan nå meg på [ denne epost-adressen ]
( Her kommer det nok flere bolker )