WebGL
Børre Stenseth
Basis >Vindmølle

Vindmølle

Hva

Vi skal lage en enkel animert tegning av en vindmølle.

Det kan være lurt å kikke på OpenGL Shading Language (GLSL) Reference Pages [2] for å få en forklaring av de enkelte metodene i shading-eksemplene og OpenGL ES 2.0 Reference Pages [3] for å få en forklaring av de enkelte metodene i javascriptet.

Your browser doesn't appear to support the HTML5 canvas element. capture

Du finner noen litt mer fancy framstillinger på sidene:

Geometrien i vidmølla er bygget opp av tre typer elementer: cone, skive, halvkule, der en cone er en sylinder med forskjellig diameter i de to endene. Vi kjenner disse grunnformene, untatt cone, fra de andre WGL-eksemplene i dette materialet. Det er heller ikke noe spesielt ved shaderprogrammene som skiller dem fra de andre eksemplene.

Shaderene er slik (merk at de er laget for textur, som ikke er brukt her):

_Fragmentshader

_Vertexshader

Andre involverte javascript

_mainscript.js

_millshapes.js

_windmill.js

Referanser
  1. Sylvester sylvester.jcoglan.com/ 14-05-2011
  1. OpenGL Shading Language (GLSL) Reference Pages Opengl.org www.opengl.org/sdk/docs/manglsl/ 14-05-2011
  1. OpenGL ES Software Development Kit Khronos Group www.khronos.org/opengles/sdk/docs/man/ 14-05-2011
Basis >Vindmølle