WebGL
Børre Stenseth
three.js > Modeller >Fotball

Collada modell av fotball

Hva

Her har vi tatt fatt i en "bucktball" [1] som er nærmere beskrevt i modulen Ball . Vi har laget en algoritme som genererer en Wavefront .obj fil [2] . Denne er importert i Blender og er eksportert som Collada-file [3] .

Obj-Fila består rett og slett av alle punktene i figuren (v-linjer), normalene i hvert punkt(vn-linjer) og alle flatene,(f-linjer) med referanse til punktindeksen (som begynner på 1). I tillegg er det en referanse til en materialfil, ball.mtl, med en materialbeskrivelse for alle flatene.

Filene er ganske lange og er lagt ut som popups.

Den programmerte .obj fila er slik:

ball.obj

Materialbeskrivelsen, .mtl fila, er slik:

ball.mtl

Collada modellen som er eksportert fra Blender er slik:

ball.dae

Vi legger demoen i en iFrame for å forenkle koden. Hvis du vil kan du se den i et eget vindu, og inspisere kildekoden:
test https://borres.hiof.no/wep/webgl/threejs/models/ceks6/test.html

Som du ser er vel ikke materialegenskapene typisk for en brukt fotball. jeg har ikke gjort noe forsøk på å fylle den med luft, slik at den blir helt rund..

Websiden er i sin helhet slik:

_test.html
Referanser
  1. Buckyballs – a new sphere of science Australian Academy of Science www.science.org.au/nova/024/024key.htm 14-03-2014
  1. Wavefront .obj file Wikipedia en.wikipedia.org/wiki/Wavefront_.obj_file 14-09-2014
  1. COLLADA - 3D Asset Exchange Schema Khronos Group www.khronos.org/collada/ 14-05-2011
three.js > Modeller >Fotball