Java og OpenGL
Siden Java er basert på en VM (Virtual Machine) som er implementert på de fleste platformer trenger vi ikke skille mellom operativsystemer når vi ser på Java som utviklingsverktøy
Java har sitt eget 3D-bibliotek i Java3D [1] , men har også bindinger mot OpenGL. Opp gjennom årene har det vært flere slike. De viktigste er:
- JOGL JOGL vedlikeholdes og synes å være en Javaimplementasjon som kan vare en stund. Dersom du skal utvikle i Java så synes JOGL å være løsningen. Mer informasjon om JOGL finnes i modulen: JOGL.
- GL4Java GL4Java har vært et aktivt prosjekt inntil for ca 2004. Også GL4Java ble brukt en god del på avdelingen. Kodeeksempler basert på GL4Java ligger fortsatt som illustrasjon for noen av modulene i dette materialet. Mer informasjon om GL4Java finnes i modulen: GL4Java.
- Magician. Magician er avsluttet og prosjektet er dødt. Det ble utviklet en god del kode ved avdelingen basert på Magician. Kun av arkeologisk interesse.
Det finnes noen flere, men det er disse som har vært rimelig komplette.