HTML
Børre Stenseth

Camera

Hva

Det har vært ganske mye turbulens og endring av strategier og forslåtte standarder for å bruke lokale media på en webside. Det vil altså si at vi ønsker å bruke datamaskinens webkamera eller lydinngang på klienten.

Dette er impelementert slik at brukeren må gi sin tillatelse før mediekanalen skrus på. I denne modulen skal vi se på en enkel løsning for å kjøre video på nettsiden. Det forutsetter at du sitter på en maskin med kamera og det er ikke alle nettlesere som er like samarbeidsvillige.

Nøkkelen, slik det er nå, er navigator.getUserMedia, localMediaStream og window.URL.createObjectURL().

Meldingsfelt. Status.

Videofelt med fast bredde. Høyden justeres etter videoformatet

canvas image
image
hele canvasen fylles med videobildet bildet er bildet av hele canvasen

Du kan høyre-klikke på bildet for å spare det.

Vi kan også plukke opp alle pixlene i canvas og sende dem til serveren med et AJAX-kall. (ta det med ro jeg gjør ikke det her). Da kan vi senere hent dataene og legge dem ut i en canvas eller som et bilde. Mer om dette og mye annet i canvas.

Den involverte javaskriptkoden er slik

_camtest.js

Bildebehandling

Når bildet ligger i canvas kan vi lett få tak i alle pixelverdiene og finne på hva vi vil med dem. Hvert pixel er tilgjengelig med fire verdier:RGBA, der A er gjennommskinneligheten.

[1] [2]
Referanser
  1. Media Capture and Streams W3C dev.w3.org/2011/webrtc/editor/getusermedia.html 14-03-2014
  1. MediaStream API Mozilla Developer Network developer.mozilla.org/en-US/docs/WebRTC/MediaStream_API 14-03-2014