Moduler
Modulene er materiale som er ment å være til hjelp i din problemløsning. De er sortert slik:
- Utviklingsverktøy beskriver hvordan en del aktuelle utviklingsomgivelser kan settes opp og brukes.
- Forklaring av en del sentrale fenomener i grafisk databehandling. Disse forklaringene er alternativer til det du finner i lærebøker i emnet. Alternativene er laget for å knytte forklaringene til programmering. Det er laget demonstrasjonsprogrammer til de fleste temaene.
- Å tegne er eksempler på praktisk programmering av en del scener som er valgt ut for å ha en viss generell verdi. Modulene gir en forklaring av løsningsstrategien.
- Matematikk er noen utvalgte emner som er forklart rimelig rett fram og praktisk. Sidene er, der det er naturlig, knyttet til fenomener i grafisk databehandling og/eller OpenGL.
- Algoritmer tar opp noen sentrale grafiske algoritmer. Foreløpig lite utbygd.
- Gamle eksamener er eksamensoppgaver fra et kurs i grafisk databehandling ved avdelingen, fra den tid kurset hadde skriftlig eksamen.
- FAQ er en samling av noen problemer av mer praktisk natur som dukker opp ganske ofte.
Tilgang til programkode
Det er fire aktuelle programmeringsspråk i dette materialet: C, C++, C# og Java. De fire språkene er såpass like at det i praksis ikke bør være noen problemer med å ta kode fra et språk til et annet. Det varierer hvilket språk som er brukt i eksemplene i de enkelte modulene.
Kodesitater blir fort lange og urimelig dominerende dersom de legges direkte inn på vevsidene. På den annen side er det tungvindt å kopiere ned og pakke ut hele prosjekter for å inspisere en kodedetalj. I dette materialet er det valgt et slags kompromiss der ikke-trivielle kodebiter gjøres tilgjenglig på en av fire måter:
- Som popup-vinduer, f.eks slik:
simplebox.c
- Som tilgang til subversjon [1] repository, f.eks slik:
https://svnit.hiof.no/svn/psource/CsharpGrafikk/taoglutteapot
Tortoise [2] er en grei subversion klient - Som zippede prosjekter, f.eks slik: project.zip
- Som ekspanderbare sidefragmenter, f.eks slik: