Innhold
JOGLSun's Java for OpenGL, hvordan installere
GL4JavaEn tidligere Javaversjon av OpenGL
C/GLUTDen plattformuavhengige vinduspakka GLUT sammen med C/C -programmering
OpenGL og MFCStandardoppsett for OpenGL brukt sammen med MFC, Microsoft Foundation Classes
Forklaring avIntroduksjon til en rekke moduler som forklarer forskjellige fenomener i grafisk databehandling
Figurer og flaterLitt om figurer, flater og former. En drøfing av muligheter, begrensninger og teknikker.
MaterialeditorEn editor for å eksperimentere med materialer, og skape kode for å realisere disse
TeksturerHvordan bruke teksturer, bitmaps, på overflater
(V)CTo biblioteker for å klargjøre ulike bildeformater for OpenGL-teksturer i C/C - programmering
GL4JavaHvordan ulike bildeformater klargjøres som teksturer i GL4Java
IdentifikasjonHvordan vi kan peke på noe i en 3D-scene og vite hva vi peker på
TekstTekstrendering i OpenGL
NURBNon Uniform Rational B-splines, en type kurve og flate
FramesEn måte å skape planlagte orienterte koordinatssytemer, og å transformere til disse
SlagskyggeHvordan lage slagskygge, den skyggen et objekt kaster på et annet
BlendingEt timeglass. Forklaring av blending. Bruk og beregning av Bezier-flater og animasjon
Marching CubesForklare hvordan man kan modellere algebraiske flater ved hjelp av Marching Cubes
BumpmappingEn kort innføring i bumpmapping med et eksempel
FysikkHvordan kople et fysikkbibliotek til OpenGL
GlattingGjennomgang av et sett filteralgoritmer for terrengglatting.
GDI Menyer på 3D-projeksjoner
Å tegne:Introduksjon av en rekke moduler som demonstrerer bruk av OpenGL
KlossUttegning av en klosser.
4 klosserPlanlegging av en scene og uttegning av noen klosser. Bruk av matrisestacken og rotasjon av en scene
PlanetariumDemonstrasjon av rekursiv bruk av matrisestakken ved uttegning av en sol, med planeter og måner
RognebærDemonstrasjon av bruk av matrisestakken ved uttegning av en en kvist med bær
PåskeeggDemonstrasjon av bezier-flater, modellering og klippeplan
SmultringModellering av en geometrisk flate med programmering av flere rotasjoner og med normalangivelser.
BordlampeDemonstrasjon av spotlight og identfikasjon av objekter
TrampolineDemonstrasjon av animerte bezier-flater. Beregning av kontrollpunkter og animasjon
JosefSkisser til tegning av Josef K. En enkel mann med et kjedelig liv
HestAnimasjon av en pinne-hest
RobotDemonstrasjon av en robot med flere frihetsgrader
LandsbyEt skjelett for å bebygge en landsby med individuelle tomter
FlaskeDemonstrasjon av bezier, teksturer og gjennomskinnelighet
BildebokDemonstrasjon av bezier, teksturer og animasjon
TennisDemonstrasjon av bezier og animasjon i en tenniskamp
MonsterDet grønne monsteret Mike ved hjelp av Bezierflater og teksturer
TerrengEt ganske omfattende prosjekt for å lage landskaper
HøydekartHvordan sette opp et enkelt høydekart. Bruke gråskalabilder til å lage naturtro landskap.
VannHvordan lage en enkel, gjennomsiktig vannoverflate.
HimmelLage en enkel atmosfære En halvkule over terrenget som med tekstur som skaper en illusjon av en himmel.
TeksturGrunnlegende om teksturer i openGL og gl4java. Hvordan få tak i teksturkoordinatene til et høydekart.
FiskModellering av en svømmende fisk. Bezierflater, teksturer, animasjon, fog og frames.
BlekksprutModellering av en svømmende blekksprut med bezierflater, frenet frames og animasjon.
LabyrintModellering av en labyrint med rullende kule
VannflateModellering av en vannflate i bevegelse ved hjelp av NURBer
Fraktal terrengGrunnleggende prinsipper for generering av fraktalterreng, selve algoritmene for generering.
KlokkeEn enkel uttegning av en klokke (analog og digital)
FotballTegning av en fotball (Buckyball)
MatematikkIntroduksjon av noen sentrale matematikktemaer
2D transf.Grunnleggende forklaring av plantransformasjoner, matriseoperasjoner og matrisestakking
3D transf.Grunnleggende forklaring av romtransformasjoner, matriseoperasjoner og matrisestakking
HomogeniseringHomogenisering av matriser er en forutsetning for å forstå transformasjoner i OpenGL
AlgebraGrunnleggende forklaring av vektorer og matriser. Kryssprodukt og prikkprodukt
PlanGrunnleggende forklaring av plan. Skjæring mellom plan og linjer og derved basis for slagskygge
PolynomerTilpassing av polynomer til geometriske føringer, Hermit-kurver
BezierForklaring av Bezier-kurver og flater
LinjerEn praktisk forståelse av linjeframstilling og linjeskjæring.
SirklerEt par enkle, praktisk anvendbare måter å lage sirkler på
PolygonInnsidetester, arealberegning og litt til
MappingTransformasjoner fra et koordinatsystem til et annet
LingoNoen begreper, en oversikt
IndeksNoen indekserte begreper
FAQInnsidetester, arealberegning og litt til