Processing
Børre Stenseth

Vurdering

Hva

Når vi i dette materialet har ambisjoner om å drøfte metodikk og eksemplifisere oppgaver og løsninger må vi velge en programmeringsplattform. Vi vil forsøke å begrunne valget av Processing [1] . Mange av de vurderingene som ligger til grunn er forsøkt forklart i en serie blogginnlegg i borresfagblog [2] . Noe av dette er også å finne på en kursskisse i Instructure [3] , pålogging med Feide,

Først og fremst må vi ta stilling til aldersgruppe og vilke anvendelser som er aktuelle.

Vi sikter oss inn på ungdomsskolen og oppover og vi vil ha et så vidt anvendelsesområde som mulig. Det betyr at vi må ha et utviklingsverktøy som er ganske generelt. Dette innebærer potensielt en konflikt mellom starten på læringskurven og generaliteten.

Bruk av Processing [1] innebærer at vi har klare krav til struktur i koden og at denne strukturen må formes ved hjelp av symboler og ikke billedlige strukturer som f.eks. i Scratch [4] . Erfaringne med bruk av Processing i prosjektet "Programmering for å lære matematikk" i 2016 tyder på at dette er riktig og at det initielle steget for å komme igang er ganske lavt, se Bacheloroppgaven som beskriver aktiviteten [5] . En av grunnene er trolig at det er veldig kort vei fra koden til en visuell respons.

Ikke desto mindre krever bruk av et språk som Processing en god del omtanke og planlegging for å velge gode oppgaver for å komme igang.

Fordeler med Processing

Det er nyttig i flere skolefag
Processing lanserer seg som:
Processing is a flexible software sketchbook and a language for learning how to code within the context of the visual arts
Jeg betrakter ikke "visual arts" som en begrensning. Tvert imot åpner denne innfallsvinkelen for et bredt spekter av uttrykksformer som både er relevante i mange skolefag og som kan vekke en god del interesse og gi muligheter utenom pensum( musikk, video, animasjoner). Processing er godt utbygd med tanke på dataformater og import av data fra mange kilder.
Det er lett å komme igang
Det er enkelt å sette opp Processing på en maskin og det er enkelt å komme igang. Verktøyet er godt dokumentert på Processings hjemmesider. De første kodeoppgavene og eksemplene må imidlertid tenkes nøye gjennom for å fange opp fundamentale begreper (varable, funksjoner, parenteser,...)
Det er mulig å vokse med verktøyet
Processing er ganske innholdsrikt og det er tilgjengelig en rekke utbygningsmuligheter. Processing er bygget på Java, og er et springbrett for de som vil gå videre med tradisjonell objektorientert programmering. Processing åpner også for en rimelig grei overgang til å arbeide med Javascript, HTML og CSS.
Verktøyet understøtter og belønner en metodisk arbeidsform
Det er kort vei fra kode til visuell respons. Processing har alle de mudulariseringsmekanismene vi trenger, og det er naturlig og enkelt å bruke dem.

Svakheter med Processing

Begrenset støtte for interaktive løsninger
Vi kan lett fange opp musebevegelser, men det er vanskeligere å designe grensesnitt med tekstinput, flervalg, etc.
Feilmeldinger er ikke altid enkle å lese
De fleste feilmeldingene som gjelder syntaks er ganske instruktive, men det oppstår kjørefeil som uttrykkes i en terminologi som ikke alltid er selvforklarende.

Når det gjelder interaktive løsninger så er det viktig å være klar over at Processing også distribueres i en variant som kan integreres i websider, se p5js [6] .

Referanser
  1. Processing Processing processing.org/ 14-03-2017
  1. Borres fagblog Børre Stenseth borresfagtekst.blogspot.no/ 14-03-2017
  1. kursskisse Børre Stenseth hiof.instructure.com/courses/86/ 14-10-2017
  1. Scratch MIT scratch.mit.edu/ 14-03-2017
  1. Programmering i skolen Anders Bolt-Evensen,Tobias Alvik Hagen,Anders Heggestøy HiØ borres.hiof.no/pisk/bacheloroppgave16.pdf 14-03-2017
  1. p5js Børre Stenseth borres.hiof.no/pisk/p5js/index.html 14-03-2017