Processing.js
Processing
Børre Stenseth
Processingjs >Kuler i sirkel

Bevegelse i en sirkel

Hva

I denne modulen ser vi på noen kuler som kolliderer og skifter retning (bytter ghastight) innenfor en sirkel. Geometrien her er mer komplisert enn i Kuler . Du vil se at baller av og til blir "kastet" oppå hverandre. Baller som blir hengende slik blir enten slått frie ved en kollisjon eller de blir fjernet.

Vi kaller lyd fra javascriptet, og vi legger til og fjerner baller fra javascript på websiden.

Hei og hå

Det er to involverte processing-filer:

_sirkelBalls.pde

og

_Ball.pde

Løsningen involverer utstrakt bruk av PVector. En nyttig metode i PVector som ikke er implementert i Prosessingjs er PVector.rotate(). Alternativet er håndskrevet slik:

// since PVector.rotate() is not available in processingjs
static PVector rotateVector(PVector p,float v){ 
	float x2=p.x*cos(v)-p.y*sin(v);
	float y2=p.x*sin(v)+p.y*cos(v); 
	return new PVector(x2,y2);
}

Javascriptkoden er slik, med to funksjoner som kaller skissen, og en som blir kalt fra skissen:

_index.js
[1]
Referanser
  1. Processing.js Processing.js JavaScript interpretator for Processing processingjs.org/ 01-04-2014
Processingjs >Kuler i sirkel