WebGL
Børre Stenseth

three.js

I de følgende modulene ser vi litt på javaskriptbiblioteket three.js [1] .

Dette er et bibliotek som skjuler det detaljerte arbeidet med shadere. three.js introduserer sentrale begreper som:

  • scene
  • model
  • camera
  • light

Vi kan tegne enkle geometriske figurer uten alt for mye detaljarbeid, men det viktigste er at vi kan importere modeller i flere forskjellige formater. Et av disse er collada-formatet, se [2] . Det betyr at vi kan tegne i f.eks. blender [3] eller google sketchup [4] , eksportere modellen i collada-format og importere modellen på websiden ved hjelp av three.js.

Det finnes en rekke kilder for både gratis og prisede collada-modeller. To av dem er 3DVIA [5] og cgtrader [6] som lar deg hente og publisere collada-modeller uten kostnader. Det finnes også verktøy for å konvertere mellom ulike typer modeller. Clara.io [7] er et annet interessant websted.

De følgende modulene er ikke noen uttømmende analyse eller demonstrasjon av mulighetene i three.js. Kanskje det kommer mer etterhvert.

[8]
Referanser
  1. three.js three.js threejs.org/ 14-09-2014
  1. COLLADA - 3D Asset Exchange Schema Khronos Group www.khronos.org/collada/ 14-05-2011
  1. blender blender www.blender.org/ 14-09-2014
  1. Google 3dWareHouse Google 3dwarehouse.sketchup.com/ 14-05-2011
  1. 3dvia Dassault Systems www.3dvia.com/ 14-09-2014
  1. Free 3d models cgtrader www.cgtrader.com/free-3d-models 24-09-2016
  1. Clara.io clara.io/ 14-09-2014
  1. All 109 Examples from my book on Three.js Jos Dirksen Smartjava.org www.smartjava.org/content/all-109-examples-my-book-threejs-threejs-version-r63 14-09-2014