WebGL
Børre Stenseth
three.js > Modeller >Slagskygge

Collada modell

Hva

Her laster vi den samme Collada modell som vi brukte i En annen dame .
Lisensiert under Creative Commons Attribution 2.5 Generic License.

I dette eksempelet skal vi la modellen kaste skygge på underlaget. Vi lar lyset stå fast og roterer kameraet rundt scenen.

De grunnleggende prinsippene for å få dette til er å bruke object.castShadow=true; og object.receiveShadow = true;. Det er to typer lys som kan bidra med slagskygge: directionalLight og spotLight. Det ervidere verdt å merke seg at vi må traversere colladamodellen og sette alle underobjektene til å kaste, og eventuelt motta, skygge. I koden under ser du dette gjort under lasting av modellen.

Du vil også se at lyskilden (spotLight) har en rekke egenskaper som kontrollerer skyggeleggingen, både i utstrekning og i avstand fra kilden.

Vi legger demoen i en iFrame for å forenkle koden. Hvis du vil kan du se den i et eget vindu, og inspisere kildekoden:
test https://borres.hiof.no/wep/webgl/threejs/models/ceks2/test.html

Modellen er slik:

_modell.dae

Websiden er i sin helhet slik:

_test.html
three.js > Modeller >Slagskygge