canvas
Børre Stenseth
Tegning >Polygoner

Polygoner

Hva

Her finner du en demonstrasjon av noen algoritmer for å håndtere polygoner. Algoritmene er i hovedsak hentet fra Sedgewicks bok[1]. Deler av dette er ofte nyttig når vi skal handtere interaktivitet eller når vi skal analysere data.

Vi tar utgangspunt i et tilfeldig sett med punkter og vi forsøker å:

  • Ordne punktene i et polygon uten kryssende linjer
  • Finne det minste konvekse polygonet som omslutter punktsvermen
  • Beregne arealet i begge tilfellene
  • Finne ut om et punkt er inne i polygonet, begge tilfellene

test nedenfor. Hvis du skrur på testdata lages det 2000 punkter som spres tilfeldig over flaten. Hvert av dem testes for om det er innefor (grønn) eller utenfor (rød).

Algoritmene er slik:

_poly.js
Referanser
  1. Algorithms Robert Sedgewick 1984 Addison Wesley 0-201-06672-6
Tegning >Polygoner