Geometri og struktur
En scene er bygd opp av noder. En node kan være en geometri, en transfomasjon, et kamera, etc. Trestrukturen assosierer til push og pop strategien vi bruker nå vi programmerer i klassisk OpenGL, men er mer grunnleggende siden den også grupperer geometrier og modeller.
SceneJS har en rekke basisfiguren som kloss, kule, sylinder, flate, torus, og for illutrasjonens skyld den klassiske "Utah Teapot" [5] .
Vi ser på et enkelt eksempel. Beskrivelsen av scenen er slik:
var scene = SceneJS.createScene({ nodes:[ { type:"lookAt", eye:{ x:4, y:5, z:7 }, look:{ x:0, y:1, z:0 }, nodes:[ { type:"material", color:{ r:0.3, g:0.3, b:1.0 }, nodes:[ { type:"rotate", y:1.0, angle:60, nodes:[ { type:"geometry/box", xSize: 2,ySize: 2,zSize: 2 } ] } ] } ] } ] });
I tillegg har SceneJS laget en automatisk innhenting av nødvedige plugins, vi trenger bare si hvor de er:
SceneJS.setConfigs({ pluginPath:"../plugins" });
Og slik ser det ut, i en iframe
Hvis du vil kan du se den i et eget vindu, og inspisere kildekoden:
test
https://borres.hiof.no/wep/webgl/scenejs/geometri/test.html
Websiden er i sin helhet slik: