canvas
Børre Stenseth
biblioteker > KineticsJS >Bezier

Bezier

Hva

Bezierfunksjonen [1] er velkjent i grafisk databehandling (både 2D og 3D). Det er en fleksibel måte å tegne tilpassede kurver basert på et lite antall kontrollpunkter.

Eksempelet nedenfor er kubiske kurve, basert på 4 kontrollpunkter. Kurven ender i de to endepunktene, og hele kurven er omsluttet av det polygonet som beskrives an kontrollpunktene.

Flytt kontrollpunktene (røde og blå) med musa

Uttrykt ved kontrollpunktene og en parameter, t, som løper mellom 0 og 1, kan vi beskrive et punkt på en kubisk Bezierkurve slik:

P(t)=(1-t)3P0+ 3t(1-t)2P1 + 3t2(1-t)P2 + t3P3

Canvas elementet har en ferdig rutiner for å tegne Bezierfunksjoner.

Javascript som administrerer kjører det hele og som lastes når siden er lastet.

_test2.js

Du kan teste og inspisere koden på en enklere webside:
test2.html https://borres.hiof.no/wep/can/kinbezier/test2.html

Referanser
  1. Bézier curve Wikipedia en.wikipedia.org/wiki/B%C3%A9zier_curve 02-04-2014
biblioteker > KineticsJS >Bezier