Javascript
canvas
HTML5
canvas
Børre Stenseth
biblioteker > KineticsJS >Interaksjon

Interaktiv Canvas

Hva

Her skal vi tegne en stage med to lag og et rektangle og en sirkel i det ene laget. De to formene skal kunne flyttes med musa.

Selve oppsettet, med stage og to layers, er vedlig likt det vi gjorde i modulen KineticsJS . Det som er nytt har med dragging å gjøre:

// make the two shapes draggable
circ.setDraggable(true);
rect.setDraggable(true);
 
// set cursor when we enter and leave
circ.on('mouseover', function() {
  stage.container().style.cursor = 'pointer';
  // or: document.body.style.cursor = 'pointer';
});
circ.on('mouseout', function() {
  stage.container().style.cursor = 'default';
}); 
rect.on('mouseover', function() {
  stage.container().style.cursor = 'pointer';
});
rect.on('mouseout', function() {
  stage.container().style.cursor = 'default';
}); 

 
// make sure the object we start dragging will be on top
circ.on("mousedown",function(){
	circ.moveToTop();
    layer1.draw();}
);
rect.on("mousedown",function(){
	rect.moveToTop();
    layer1.draw();}
);

Flytt ballen eller rektangelet med musa.

Javascriptet:

_test1.js

Du kan teste og inspisere koden på en enklere webside:
test1.html https://borres.hiof.no/wep/can/kinteraksjon/test1.html

[1]
Referanser
  1. Enterprise class interactive web graphics KINETICJS www.kineticjs.com/ 02-04-2014
biblioteker > KineticsJS >Interaksjon