Processing
Børre Stenseth
Skisser >Setninger

Setninger

Hva

Grunnleggende setninger. De aller fleste språk har et utvalg av setninger som er ganske likt. Det kan være forskjeller i hvordan vi skal skrive detaljer, men grunnprinsippene er de samme. Processing, som er bygget på Java, er typisk.

Begreper som du finner i dokumentasjonen til Processing Reference

for , while 
 if,  else
Relevante Skisser
setninger

Vi har kontroll over de mest grunnleggende operasjonene som

  • tilordninger, som f.eks. a=12;
  • funksjonskall, som f.eks.: line(10,10,10,20);

Semikolon ; for å avslutte en setning. Vi vet også at vi kan bruke {}-parenteser til å gruppere setninger, altså setninger som utenfra skal betrakets som en setning.

De viktigste setningen når vi skal lage utregningsregler, eller algoritmer, er betingelser og løkker. Vi skal se litt nærmere på disse.

Betingelser

Logikken her er at vi ønsker å gjøre noe dersom en (eller flere) betingelser er oppfylt. Nøkkelordet er if

Vi kan lage følgende:

_if.pde
void ifdemo1(){
  if(tall < 15)
    println(tall, " mindre enn 15");
}
void ifdemo2(){
  if((tall < 10 )||(tall > 20))// || er eller
    println(tall," mindre enn 10 eller større enn 20");
}
void ifdemo3(){
  if((tall > 10 ) && (tall < 20))// && er og
    println(tall," større enn 10 og mindre enn 20");
}

Alle betigelsessetninger, if, kan ha et eksplisitt alternativ, else.

_ifelse.pde
void ifelsedemo1(){
  if(tall < 0 )
    println(tall, "negativt tall");
  else
    println(tall, "positivt tall");
}
void ifelsedemo2(){
  if(tall <= 0 ){
    println(tall, "negativt tall eller 0");
  }
  else if(tall % 2 == 0)// % gir oss resten av en divisjon
      {
        println(tall, "positivt like tall");
      }
      else
      {
        println(tall, "positivt odde tall");
      }       
}

Løkker

LLøkker er et sentralt begrep. Vi skal ofte gjøre likeartede ting mange ganger etter hverandre. Det vi trenger er, enkelt formulert, en måte å bestemme hvor vi skal starte, hvor langt vi skal gå i hver gjentagelse og når vi skal stoppe. Det to vanligste måtene å formulere løkker på er for og while.

for-løkker

_for.pde
void fordemo1(){
  // skriver ut alle tallene fom 1 tom 9
  for(int i=1 ; i < 10; i++){ // i++ er det samme som i=i+1
    print(i);
  }
  println(); // for å få ny linje
}
void fordemo2(){
  // skriver ut alle verdiene i en array, tallene
  for(int i=0 ; i < tallene.length; i++) {
    print(tallene[i]);
  }
  println(); // for å få ny linje
}
void fordemo3(){
  // skriver ut oddetallene mellom 0 og 10
  for(int i=1 ; i < 10; i++) {
    if(i % 2 != 0){
      print(i);
    }
  }
}
void fordemo4(){
  // skriver ut oddetallene mellom 0 og 10
  for(int i=1 ; i < 10; i=i+2) {
    print(i);
  }
  println(); // for å få ny linje
}

while-løkker

_while.pde
void while1demo1(){
  //skriver ut alle tallene fom 1 tom 9
  int i=1;
  while(i < 10){
    print(i);
    i=i+1;
  }
  println(); // for å få ny linje
}
void whiledemo2(int tallet){
  //leter etter tallet i en array
  boolean funnet=false;
  int i=0;
  while(!funnet && i<tallene.length){
    if(tallene[i]==tallet){
      funnet=true;
    }
    else{ 
      i=i+1;
    }
  }
  if(funnet){
    println("fant tallet i posisjon ",i);
  }
  else{
    println("fant ikke tallet");
  }
  println(); // for å få ny linje
}
Skisser >Setninger