Processing
Børre Stenseth
Skisser >Variable

Variable

Hva

Vi kan lagre verdier i variable av ulik type.

Begreper som du finner i dokumentasjonen til Processing Reference
setup(), draw()
size(),line(), width, height
int, float, char, boolean, String
print(), println(), noLoop()
if
Relevante Skisser
variable

De viktigste tyepene data vi trenger i starten er:

  • int. Heltall eller om vi vil naturlige tall, positive og negative
  • float. Desimaltall, positive og negative
  • char. Et tegn
  • boolean. En boolsk, eller boolean verdi kan være false eller true
  • String. En sekvens av tegn. Vi kan rett og slett kalle det en tekst.

Det finnes en del andre typer data, blandt annet veldige store heltall (long) og veldig store desimattall (double)

Vi setter opp en liten skisse for å leke litt med variable (pluss et par ting til)

_variable.pde
/*
 Bare for å leke litt med variable
*/
// tre globale variable
// tilgjengelige overalt
int hoyde,bredde;
boolean er_kvadrat;
void setup(){
  size(200,200);
  // width og height er de verdiene vi
  // akkurat har satt for tegneflaten
  // dette er globale variable som 
  // Processing har definert for oss
  bredde=width/2;
  hoyde=height/2;
  // == er en test på om de er like
  // dette er enten sant eller galt
  // altså en boolsk verdi
  er_kvadrat=(bredde==hoyde);
}
void draw(){
  // en lokal variable
  // bare tilgjengelig inne i denne funksjonen
  float areal;
  // tegn rektangel
  rect(0,0,bredde,hoyde);
  // beregn arealet
  areal=bredde*hoyde;
  // skriv til console under koden
  print("arealet er: "+areal);
  if(er_kvadrat){
    print(", og det er et kvadrat");
  }
  // ikke gjenta tegningen, draw
  noLoop();
}

Vi har gjort tre ting som er verdt å merke seg:

  • Vi har definert globale variable som er tilgjengelige over alt, og en lokale variabel som bare er tilgjengelig inne i den funksjonen den er definert.
  • Vi har definert en boolean variabel og gitt den en verdi ved å tilordne resultatet av ev test (a==b)
  • Vi bruker den boolske verdien i en if-test. Det vil si at de som står inne i {} etter testen bare blir gjort dersom resultatet av testen er sant, true.

Kopier koden over og lek med den i Processing, og slå opp hjelpesidene, reference, for å finne beskrivelser og alternativer.

Skisser >Variable